علائم خرابی رادیاتور خودرو: راهنمای جامع و کاربردی
خرابی رادیاتور خودرو یکی از مشکلاتی است که می تواند آسیب جدی و پرهزینه ای به موتور وارد کند.
رادیاتور بخش حیاتی سیستم خنک کننده است و وظیفه دارد دمای موتور را در حد مطلوب نگه دارد.
توجه به علائم خرابی رادیاتور می تواند از بروز مشکلات بزرگتر جلوگیری کند.

مای جک ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودروهای چینی بصورت همه روزه در خدمت تمام هوطنان عزیز می باشد.
مهم ترین علائم خرابی رادیاتور خودرو
اگر هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، باید در اسرع وقت رادیاتور خودروی خود را بررسی کنید:
۱. افزایش دمای موتور (داغ کردن خودرو)
بارزترین و خطرناک ترین علامت، افزایش بیش از حد دمای موتور است.
- بالا رفتن عقربه آمپر: اگر آمپر دمای خودرو به طور مداوم به سمت بخش قرمز می رود یا در زمانهای کوتاهی داغ می کند، احتمالاً رادیاتور در انتقال حرارت دچار مشکل شده است (به دلیل گرفتگی، کمبود مایع خنک کننده یا نشت).
- خروج بخار یا دود از زیر کاپوت: این نشان دهنده جوش آوردن کامل موتور و وضعیت اضطراری است.
۲. نشت مایع خنک کننده (ضد یخ/ضد جوش)
وجود هرگونه رطوبت یا مایع رنگی (معمولاً سبز، صورتی یا نارنجی) در زیر خودرو، نشان دهنده نشت است.
- ردیابی نشت: اگر نشت از خود رادیاتور (بدنه، لوله ها یا اتصال شلنگ ها) باشد، به سرعت باید آن را تعمیر یا تعویض کرد. نشت مداوم باعث کم شدن مایع و در نتیجه داغ کردن موتور می شود.
۳. تغییر رنگ و کثیفی مایع خنک کننده
مایع خنک کننده سالم باید شفاف و بدون ناخالصی باشد.
- رنگ زنگ زده یا قهوه ای: اگر مایع به رنگ قهوه ای تیره یا زنگ زده درآمده باشد، نشان دهنده وجود رسوب، زنگ زدگی و آلودگی در سیستم خنک کننده و احتمالاً گرفتگی رادیاتور است.
- وجود روغن در مایع: اگر سطح روغن روی مایع خنک کننده مشاهده شود، این یک علامت جدی است و می تواند نشانه خرابی واشر سرسیلندر باشد که بر عملکرد رادیاتور هم تأثیر می گذارد.
۴. کاهش سطح مایع خنک کننده در مخزن انبساط
اگر مجبور باشید به طور مکرر مایع خنک کننده به مخزن اضافه کنید، یعنی سیستم در جایی نشتی دارد یا رادیاتور به درستی پر نمی شود.
۵. بوی شیرین سوختگی
بوی خاص و کمی شیرین مایع خنک کننده (ضد یخ) هنگامی که در حال نشت است و روی قسمت های داغ موتور می ریزد، استشمام می شود. این بو اغلب نشان دهنده نشت های کوچک است.
۶. خرابی پره های رادیاتور
- پره های آسیب دیده: پره های فلزی نازک (فین ها) در رادیاتور مسئول تبادل حرارتی هستند. اگر این پره ها خم شده یا آسیب ببینند (مثلاً بر اثر ضربه یا سنگ ریزه ها)، کارایی خنک کنندگی رادیاتور به شدت کاهش می یابد.

اگر می خواهید تمام اطلاعات در مورد علت کثیف شدن رادیاتور ماشین و علت زنگ زدن آب رادیاتور ماشین بدست بیاورید ما به صورت کامل آن ها را توضیح داده ایم.
دلایل اصلی خرابی رادیاتور خودرو
دانستن دلایل خرابی کمک می کند تا از تکرار آن جلوگیری کنید:
- زنگ زدگی و خوردگی: استفاده نکردن از ضد یخ/ضد جوش استاندارد یا تعویض نکردن به موقع آن.
- رسوب و گرفتگی: تجمع املاح آب و رسوبات در داخل مجرا های رادیاتور که مانع از گردش مناسب مایع می شوند.
- نشتی های فیزیکی: سوراخ شدن یا ترک خوردن بدنه رادیاتور (معمولاً پلاستیکی) یا شلنگ ها بر اثر فرسودگی، فشار یا ضربه.
اقداماتی که باید در صورت خرابی رادیاتور انجام دهید
- بررسی سطح مایع: در اولین قدم، سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید (فقط زمانی که موتور کاملاً سرد است).
- بازدید چشمی: رادیاتور و شلنگ ها را از نظر وجود هرگونه نشت یا آسیب فیزیکی بررسی کنید.
- مراجعه به تعمیرکار متخصص: در صورت مشاهده علائم جدی مانند داغ کردن، نشت یا کثیفی مایع خنک کننده، خودرو باید توسط متخصص عیب یابی شود. نادیده گرفتن این علائم می تواند به سوختن واشر سرسیلندر یا قفل شدن موتور منجر شود.
تعویض به موقع رادیاتور یا رفع نشتی آن، هزینه ای بسیار کمتر از تعمیرات اساسی موتور خواهد داشت.

فروشگاه مای جک، نمایندگی قطعات لیفان، نمایندگی قطعات گریت وال و نمایندگی قطعات جک در ایران هم می باشد.




برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.