تفاوت روغن گیربکس و واسکازین

تفاوت روغن گیربکس و واسکازین

تفاوت روغن گیربکس و واسکازین: آیا این دو یکی هستند؟

در دنیای خودرو، روغن گیربکس و واسکازین دو اصطلاحی هستند که زیاد شنیده می‌ شوند و اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌ گردند.

اما آیا این دو ماده کاملاً یکسان هستند یا تفاوت‌ های ظریفی بین آن‌ ها وجود دارد؟

پاسخ واضح و آشکار این است: روغن گیربکس نام کلی و فنی برای روانکاری است که در سیستم انتقال قدرت استفاده می‌ شود، و واسکازین (به دلیل ریشه روسی آن) نام رایجی است که مردم برای روغن دنده دستی (Manual Gear Oil) به کار می‌ برند.

به عبارت دیگر، واسکازین زیرمجموعه‌ ای از روغن گیربکس است، اما نه تنها نوع آن.

تفاوت روغن گیربکس و واسکازین
تفاوت روغن گیربکس و واسکازین

مای جک ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودروهای چینی بصورت همه روزه در خدمت تمام هوطنان عزیز می باشد.

تفکیک اصطلاحات کلیدی

برای درک بهتر، باید اصطلاحات را دقیق تعریف کنیم:

  • روغن گیربکس (Transmission Fluid): این نام چتری است که به هر نوع روغنی اطلاق می‌ شود که در سیستم انتقال قدرت (گیربکس و دیفرانسیل) استفاده می‌ گردد.

    • وظیفه: روانکاری، خنک‌ کاری، کاهش اصطکاک و محافظت از قطعات متحرک.

  • واسکازین: این کلمه روسی به معنای روغن دنده است و به طور رایج در ایران برای اشاره به روغن گیربکس دستی (MTF) به کار می‌ رود.

    • ویژگی کلیدی: به دلیل تحمل فشار های بسیار بالا (EP) در دنده‌ های دستی، فرمولاسیون غلیظ‌ تر و متفاوتی دارد.

  • روغن گیربکس اتوماتیک: این روغن مخصوص گیربکس‌ های اتوماتیک است.

    • ویژگی کلیدی: بسیار سیال‌ تر و نازک‌ تر است و علاوه بر روانکاری، وظیفه انتقال قدرت هیدرولیکی برای تعویض دنده را نیز بر عهده دارد.

تفاوت‌ های اصلی فنی بین MTF (واسکازین) و ATF

اصلی‌ ترین و مهم‌ ترین تفاوت، بین روغن دنده دستی (MTF/واسکازین) و روغن دنده اتوماتیک (ATF) است که هر کدام برای محیط کاری کاملاً متفاوتی طراحی شده‌ اند.

ویژگی واسکازین (MTF – روغن گیربکس دستی) روغن گیربکس اتوماتیک (ATF)
وظیفه اصلی روانکاری چرخ‌ دنده‌ های با فشار بالا روانکاری، خنک‌ کاری، انتقال قدرت هیدرولیک
گرانروی (ویسکوزیته) معمولاً بالاتر (غلیظ‌ تر) معمولاً پایین‌ تر (سیال‌ تر)
فشار کاری نیاز به افزودنی‌ های تحمل فشار (EP) بالا تمرکز بر خاصیت سیالیت و پایداری حرارتی
استاندارد گذاری شاخص‌ های SAE (مانند 75W-90) و API-GL (مانند GL-4, GL-5) استاندارد های سازندگان (مانند DEXRON, MERCON, WS)
رنگ معمول شفاف تا زرد (بسته به نوع) معمولاً قرمز یا صورتی برای تشخیص سریع

چرا اشتباه گرفتن آن‌ ها خطرناک است؟

استفاده از نوع اشتباه روغن گیربکس می‌ تواند منجر به خرابی‌ های فاجعه‌ بار و پر هزینه شود.

  1. استفاده از واسکازین (MTF) در گیربکس اتوماتیک: گرانروی بالای واسکازین باعث می‌ شود سیستم هیدرولیک ATF کار نکند، تعویض دنده مختل شود، و گیربکس به شدت داغ کند.

  2. استفاده ازروغن دنده اتوماتیک در گیربکس دستی: سیالیت بالایروغن دنده اتوماتیک فاقد خاصیت تحمل فشار (EP) کافی برای محافظت از دنده‌ های تحت بار سنگین است و منجر به سایش سریع و زودهنگام چرخ‌ دنده‌ ها می‌ شود.

قانون طلایی: همیشه به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و دقیقاً از نوع روغن (همراه با گرید و استاندارد مشخص شده) استفاده کنید.

تفاوت روغن گیربکس و واسکازین
تفاوت روغن گیربکس و واسکازین

اگر می خواهید تمام اطلاعات در مورد رفع دود سفید اگزوز موتور سیکلت و واسکازین و تشخیص فیلتر روغن تقلبی  بدست بیاورید ما به صورت کامل آن ها را توضیح داده ایم.

نتیجه‌ گیری: جمع‌ بندی تفاوت

در نهایت، تفاوت روغن گیربکس و واسکازین در اصطلاح عمومی مردم و اصطلاح فنی نهفته است:

  • در زبان عامه: واسکازین همان روغن گیربکس دستی است.

  • از نظر فنی: روغن گیربکس (Transmission Fluid) یک عنوان کلی است که هم شامل واسکازین (MTF) و هم شامل روغن گیربکس اتوماتیک (ATF) می‌ شود، که این دو از نظر فرمولاسیون و عملکرد کاملاً متفاوتند.

فروشگاه مای جک، نمایندگی قطعات لیفان، نمایندگی قطعات گریت وال و نمایندگی قطعات جک در ایران هم می باشد.

saeid sla
ارسال دیدگاه